dinsdag 21 juli 2020

Waarom woelen de volken en zinnen de natiën op ijdelheid?


Het is alweer een tijd geleden dat Obama de leus introduceerde: ‘Yes we can’, en deze woorden kunnen we dagelijks zien staan op de achterkant van de vrachtwagens van een van de grootste vervoerders van ons land. Obama’s opvolger, Trump, introduceerde zijn slogan: ‘We make America great again’. Onze Minister-President zegt dat we ‘alleen met elkaar de problemen van de pandemie aan kunnen’. Dit doet mij denken aan de woorden van de Babylonische koning Nebukadnezar die zei: ‘Is dit niet het grote Babylon dat ik heb gebouwd? Wij hebben een minister van klimaat. De hoogmoed van de mens is tot bizarre hoogten gestegen. Minister van klimaat, daar gaat er maar Eén over! Wat passen hier deze woorden:

Waarom woeden de volken en zinnen de natiën op ijdelheid? De koningen van de aarde stellen zich in slagorden en de machthebbers spannen samen tegen de HERE en zijn Gezalfde: Laat ons hun banden verscheuren en hun touwen van ons werpen!’  
Dit is wat nu in de eindtijd in het bijzonder gebeurt: De mens verheft zichzelf en de Hij van het heelal wordt ontkent, beledigt, gekleineerd en gelovigen worden belachelijk gemaakt. Dat is in nieuws-, actualiteiten- en ontspanningsprogramma’s zichtbaar. En dit is het gevolg:
Die in de hemel zetelt, lacht, de Heere spot met hen. Dan spreekt Hij in zijn toorn en verschrikt hen in zijn gramschap, Ik heb immers mijn koning gesteld over Sion, mijn heilige berg. Ik wil gewagen van het besluit des HEREN: Hij sprak tot mij, Mijn Zoon zijt gij, Ík heb U heden verwekt. ‘Vraag van Mij  en ik zal volken geven tot uw erfdeel en de einden der aarde tot uw bezit.

Dit is het erfdeel van de Heere Jezus: alles. Het is bij mijn weten de enige keer dat er in de Bijbel staat dat Hij lacht, maar het is geen lach van blijdschap en vreugde maar van hoongelach om die kleine mensjes…. En dan komt het:

Gij zult hen verpletteren met een ijzeren knots, hen stukslaan slaan als pottenbakkerswerk.
Nu dan, gij koningen wees verstandig. Laat u gezeggen, gij rechters der aarde. Dien de HEERE met vreze, en verheug u met beving.
Is dat ónze Heiland die kwam om zondaren zalig te maken? Jazeker! Hier wordt Hij ons voorgesteld als de Heerser over de gehele aarde die Zijn Konikruik zal reinigen van alle gevolgen van de zonde.  Maar dan komt nog weer het aanbod van genade:
Kus de Zoon, opdat Hij niet toorne en gij onderweg niet te gronde gaat, want zeer licht ontbrandt zijn toorn. Welzalig allen die bij Hem schuilen!

Deze  Psalm is zó toepasselijk op onze tijd. We kunnen dagelijks in de krant lezen hoe velen van de tegenwoordige “groten der aarde” opstaan tegen de HERE en Zijn Gezalfde. Sommigen passief, anderen actief

Maar als we ‘de Zoon hebben gekust’ dan is het beeld geheel anders!

De HERE verheugt Zich over de Zijnen; stel je voor, Hij juicht over u en mij en over mij. Niet om onze goede daden of wat dan ook, maar omdat we de Zoon hebben gekust.

De HERE kan zelfs zwijgen in Zijn liefde! Soms is er verdriet omdat we hebben gefaald in enig opzicht tegenover de Heilige Hij. Soms willen we het niet eens (h)erkennen. Dan is daar toch Zijn liefde.
Onze Hij is liefde. Wij kunnen lief doen, maar dat kan Hij niet want Zijn Wezen is liefde.
Daar mogen we ons aan vasthouden, in tijden van geluk en zeker ook in tijden wanneer het leven zwaar is vanwege gemis aan gemeenschap omdat we niet bij elkaar kunnen komen. Of vanwege het gemis van een dierbare die ons zijn voorgegaan en die wij moesten loslaten. O dat gemis! Die lege plek. Dan mogen we door alles heen met tranen verdriet toch, al is het bevend, vasthouden aan de Persoon die Hij is.

Hij is onze Banier
Hij is Rechtvaardig
Hij is Genadig
Hij is de Liefde
Hij is Trouw
Hij is onze Herder
Hij is onze Trooster
Hij is onze Bewaarder
Hij is ons Alles


Geen opmerkingen:

Een reactie posten