zaterdag 20 juni 2020

Er is HOOP

Ik heb dit geschreven, in de eerste plaats voor de broeders en zuster van de vergadering in Nuenen waar we gewend zijn elke zondag samen te komen. Ik dacht dat het ook goed zou zijn als bemoediging voor meerderen, vandaar dat het nu op mijn blog staat.

  Ik ben de eerste en de laatste, en de levende; en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid, en ik heb de sleutels van de dood en van de hades. Openbaring 1:18

Er ligt weer een zondag voor ons waarin we niet zullen samenkomen op de wijze waarop we dat door de genade van God steeds mochten doen. Nu we zo verstoken zijn van de samenkomsten mogen we onszelf herinneren aan de tijd dat het heel gewoon was. Wat we heel gewoon vónden, kunnen we beter zeggen. Als alles wat we, wat dit betreft, moeten missen, missen we het écht als we er even bij stilstaan.

Ik vraag me de laatste dagen steeds meer af waartoe wij dit moeten meemaken. Misschien juist wel  omdat we er zó aan gewend waren. Nu, nu alles ons onthouden wordt, wat de gemeenschap betreft, worden we teruggeworpen op de Ene voor Wie en rondom Wie we gewend zijn samen te komen. Nu worden we erbij bepaald hoezeer wij bevoorrecht waren!. Wie had ooit kunnen denken dat we zoveel zondagen elkaar niet zouden ontmoeten. Maar die Ene, onze Heere Jezus Christus, is nog steeds dezelfde en zal dat ook zijn tot in alle eeuwigheden. Op Hem mogen we onze ogen richten en niet alleen naar Hem kijken, maar Hem aanschouwen. We kunnen ergens naar kijken en meteen vergeten wat we hebben gezien. Zoals Jacobus dat zegt met betrekking tot een spiegel en ons eigen gezicht. Meteen vergeten.

Wij mogen Hem aanschouwen, dat wil zeggen dat we met interesse en nadenkend ons oog op Hem gericht houden. Dat kunnen we elke dag en op elke plaats doen en ik hoop dat we deze ervaring met de Heere elke dag mogen hebben.

Nu in de afzondering mogen we er ook deze zondag weer aan denken dat hij vlees en bloed aannam om onder ons mensen te leven voor het lijden van de dood. Laat dat maar op ons inwerken. Als een mens geboren wordt zijn we vol verwachting over wat in het leven van zo’n klein menske zal gaan gebeuren en wat hij of zij zal bereiken in het leven. De grootheid van een mensenleven wordt toch afgemeten aan zijn/haar succes op wat voor gebied dan ook.

Maar Hij kwam om te sterven en niet zomaar een dood te sterven zoals de meeste mensen meemaken, maar Hij stierf op de gruwelijkste manier die men kon bedenken. Dat Hij juist in deze tijd leefde was  Goddelijk gepland. Hij leefde en stierf tijdens die vreselijke bezetting van Israël door de Romeinen en daarom kon Hij gekruisigd worden. Men had verschillende keren geprobeerd om Hem te vermoorden. Door Hem van een berg af te duwen of te stenigen. Maar er was geprofeteerd:  Vervloekt is hij die aan het hout hangt. Dat was Gods plan geweest en zó zou het gaan.

Nooit is iemand zó van God verlaten geweest als juist de Zoon van God. Hij was de eenzaamste van allen die ooit hebben geleefd. En waarom? Om voor u en mij het oordeel over onze zonden te ondergaan. Hij riep het uit als mens: Mijn God, Mijn God, waarom

Ook nu we, wat betreft de praktische invulling van de gemeenschap met elkaar, moeten missen mogen we voor elkaar bidden en er aan denken dat we nu wel het gemis van elkaar kunnen ervaren maar dat we nooit verstoken zullen kunnen worden van onze gemeenschap met de Heere Jezus..

Onze gemeenschap met Hem, onze Heere Jezus Christus, hangt niet van af van levensomstandigheden. Ook nu, afgescheiden van elkaar mogen we ons verheugen dat niets ons kan scheiden van de liefde van God, die is in onze Heere Jezus Christus en dat niemand ons kan roven uit Zijn hand. Een goede zondag gewenst.

Martien


What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

Geen opmerkingen:

Een reactie posten