donderdag 9 april 2020

van Lotje getikt?


Wees niet al te rechtvaardig, en gedraag u niet al te wijs… Prediker 7:16

Soms heb je de kans om wat extra geld te incasseren door een bepaalde actie te ondernemen.
Bijvoorbeeld worden van tijd tot tijd door justitie behoorlijke bedragen uitgeloofd aan mensen die een misdadiger aangeven door te vertellen waar hij/ zij is zodat de politie (meestal) hem en (soms) haar kan arresteren. Ik hoop dat je je hierdoor nooit zal kunnen verrijken. Want dat zou betekenen dat je je in een milieu ophoudt waar je eigenlijk niet thuishoort….

Je kunt ook  een grote som geld ontvangen door mee te spelen in een loterij. Maar er zijn ook wel argumenten, Bijbels gezien, waardoor gelovigen niet aan loterijen deelnemen als het alleen er om gaat om snel rijk te worden. Ik geloof dat om die reden meespelen met de Staatsloterij voor gelovigen geen Bijbelse weg is. Daarbij komt ook nog dat de kans om de hoofdprijs te winnen in een loterij heel erg klein is als je het aantal loten afzet tegen de deelnemers. Loterijen die door verenigingen worden georganiseerd om de kas van de club te spekken of voor een goed doel worden georganiseerd lijken me vrij onschuldig.

Maar het gegeven ‘loterij’ doet me denken aan iets wat ik jaren geleden op Aruba meemaakte. Er was een jong gezin met een baby. Zij hadden grote schulden gemaakt en stonden met de rug tegen de muur wat hun financiële status betrof.

In die tijd hadden wij een evangelisatie-actie in de Iglesia Evangelica in Oranjestad waar Bicento Henriques een toespraak hield. Halverwege zijn toespraak kwam er een jonge man binnen die naast mij ging zitten op de achterste bank bij de deur. Tijdens de toespraak vroeg hij mij hoe hij een kind van God kon worden. Zo’n vraag had ik nog nooit eerder gehad! Maar voordat broeder Bicento klaar was met zijn toespraak had deze jonge man op die achterste bank zijn zonden beleden en de Heere Jezus gevraagd om in zijn hart te komen wonen door de Heilige Geest. Hij had veel in de Bijbel gelezen en had maar een klein zetje nodig om tot de Heere Jezus te komen en behouden te worden.

En hij was die jongeman die grote schulden had gemaakt en wat de financiën betreft geen kant meer  uit kon. In de weken er na was ik elke maandagavond bij hem en bestudeerden we samen de Bijbel. Na een poosje vroeg hij of ik de volgende zaterdagmorgen om een uur of tien bij hem wilde komen. Dat deed ik en wat ik toen meemaakte….

Eerst en vooral moet men weten dat –in ieder geval in die tijd (de jaren tachtig van de vorige eeuw) op de Antillen ontzettend veel werd gegokt. Op straat zag je vaak vooral oudere vrouwen die loten verkochten. In de week ervoor had deze pasbekeerde jongeman lootjes gemaakt en aan mensen verkocht en die zaterdagmorgen was de trekking van de loterij en ik was er bij. Hij speelde totaal open spel wat bij mijn weten nooit gebeurde. De niet-verkochte loten had hij open op een tafel gelegd en hij gaf inzage in de ‘dubbele loten’ waaruit getrokken zou worden. Toen ik daar binnen kwam vertelde hij me dat hij had gebeden voor deze loterij want het was voor hem de enige manier om redelijk van zijn schulden af te komen. Hij had de Heere gevraagd of de meeste waardevolle dingen op de niet verkochte loten zouden vallen. Om helemaal alle schijn van oneerlijkheid bij voorbaat te vermijden liet hij de lootjes trekken door enkele van de aanwezigen.

Om het verhaal een beetje in te korten vertel ik meteen de afloop. Toen alle lootjes de revue waren gepasseerd bleek hij voldoende over te hebben om te kunnen leven en door het geld dat hij voor de verkochte loten had gekregen was zijn schuld zoveel verminderd dat hij de rest zou kunnen afbetalen met zijn inkomsten als autoverkoper. Hij werkte voor een bedrijf waar hij een klein basisloon kreeg en hij voor elke verkochte auto een bepaald percentage kreeg als aanvulling op dat basisloon.

Dit is de eerste en de enige loterij waar ik van wist dat hij de zegen van de Heere kreeg. Ik kan dat alleen maar verklaren als ik bedenk dat hij de Heere was toegewijd en aan de andere kant ook een kind van zijn cultuur was en handelde naar het inzicht dat hij toen had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten