zondag 16 september 2018

Rondje om het kerkhof


In Italiƫ. Waar je ook fietst, rent, jogged, of zoals ik rustig wandelt, overal in alle plaatsen groot of klein zie je foto's aan de muren van geliefde overledenen. Hier in Fano is een enorme begraafplaats net naast de camperplaats waar wij altijd het weekend doorbrengen als we in deze omgeving zijn. Aan de muur bij de ingang van de begraafplaats - en ook in de stad op veel plaatsen- overal zie je deze grote posters. Nee, de doden worden hier niet vergeten! En het is ook troostend als we bepaald worden bij onze geliefden die heengegaan zijn en dan met anderen om ons heen bij elkaar te komen om die geliefden te gedenken. We kunnen best wel iets leren van de Italianen.
Je kunt zeggen wat je wil, maar bij de dood leven zij met hun geloof; en het zieleheil van hun geliefden nemen ze erg serieus. Zo serieus dat ze geld over hebben om hen te helpen in de hemel te komen.

Op al die posters worden namelijk missen aangekondigd die worden opgedragen voor mensen die soms al jaren geleden gestorven zijn. Als ik dit zie word ik een beetje cynisch. Dan komt de gedachte bij me op dat de kerk van Rome daar behoorlijk aan verdient. De Roomse kerk geeft geen boodschap van zekerheid aan de gelovigen. Ze houden hen in onzekerheid. De achtergebleven familieleden zijn daardoor in onzekerheid over de eeuwige toestand van hun geliefden. Waar zijn ze? Hemel, of in de hel of in de tussenoplossing die de Rooms Katholieke kerk heeft bedacht: het vagevuur dat nergens in de Bijbel wordt genoemd.
Mijn cynisme denkt daar dan achteraan: Wat een geweldig businessmodel is dit! Zolang er geld is en de familie nog geinteresserd is betaald dat lekker. Want voor die missen moet wel even wat Euri's  worden afgetikt. En alle mensen moeten een keer sterven dus het is een niet aflatende stroom van inkomsten voor de kerk van Rome.

Hoe anders zou het zijn als deze kerk het evangelie zoals het in de Bijbel staat zou brengen aan de mensen.
In de Bijbel staat: Geloof in de Here Jezus en u zult behouden worden. 
Of: Wie in mij gelooft [zegt de Heer Jezus] heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel want hij is overgegaan van de dood in het leven.
En: Zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven opdat ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft.
En ook: Er is geen veroordeling voor hen die in [van] Christus Jezus zijn.

Als de Rooms katholieke kerk deze boodschap aan de mensen zou brengen dan zou dat een enorme vreugde kunnen betekenen voor degenen die nu in onzekerheid leven over de eeuwige toestand van hun geliefden. Als deze zich in hun leven zouden  hebben overgegeven aan de Heer Jezus, hun zonden hadden beleden en hun geloof en hoop op Hem hadden gevestigd dan zouden er andere pamfletten hebben kunnen hangen. Pamfletten die vertelden dat een geliefde is heen gegaan naar het Vaderhuis met de vele woningen in de hemel.

De Rooms Katholieke kerk zal dat wel niet veranderen denk ik dan, omdat ze er dan financieel flink op achteruit zal gaan....

Maar nu: Hij is gestorven voor onze zonden. Het oordeel van God over de zonden van de wereld heeft Hij, de Heer Jezus op het kruis ondergaan. Hij was het die het totale oordeel van God over de zonden in de plaats van de zondaren heeft gedragen.
Heeft u hem daarvoor al gedankt?

Wie in mij gelooft [zegt de Heer Jezus] heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel want hij is overgegaan van de dood in het leven.
Dan heeft u eeuwig leven!
Nu al.
Op dit moment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten