vrijdag 20 april 2018

Spitsbergen


Ik las in de krant: 'De temperatuur van het zeewater rond Spitsbergen was om deze tijd van het jaar altijd rond het vriespunt. Nu is het rond vijf graden. Daar moet wat aan gedaan worden anders komt heel veel bewoond gebied op aarde onder metersdiep water te staan.'

Mijn vraag: 'Wat kun je doen?'

Alle houtvuren laten uitdoven en niet meer aansteken.
Alle fossiele brandstoffen in de grond laten zitten en geen auto's meer rijden.
Vliegtuigen aan de grond houden.

Misschien kan dan in een jaar of honderd de temperatuur van het water rond Spitsbergen wel weer rond het vriespunt liggen.
Intussen is in die tijd de wereld dan wel eventjes twee eeuwen terug in de geschiedenis.
Dan rijden de rijkeren met paard en wagen en de armeren moeten het dan  doen met hun apostelpaarden.

Ik denk niet dat dit een haalbaar scenario is verslaafd als we -in het rijke westen - zijn aan onze welvaart, en waarvoor mensen uit andere landen het risico nemen dat ze verdrinken om zich er ook in onder te dompelen als het even kan. (Sorry voor de ongelukkige beeldspraak)

Wat mij nog het meest opvalt is dat de mensen die het evolutiemodel hebben omarmd die arm wat te hoog hebben liggen, die ligt namelijk langs hun ogen waardoor ze blind zijn geworden voor de door henzelf aan de natuur toegeschreven eigenschappen en mogelijkheden. Ik wil deze mensen die het 'evolutiegeloof' aanhangen een beetje helpen door hen te wijzen op de eigenschappen die zijzelf aan de natuur hebben toegekend. 

Mensen bedenk toch dat volgens de evolutietheorie de natuur in staat is geweest om uit het niets langs evolutionaire weg te komen tot een ongelofelijk complex systeem met een onmetelijk heelal en een enorme verscheidenheid aan levensvormen. Daarbij is de verhoging van de watertemperatuur bij Spitsbergen met een paar graden peuleschilletje! 
Maak je niet te druk, laat de natuur zijn evolutionistische gang maar gaan. De evolutie heeft miljarden jaren zonder de inbreng van mensen de zaak zo prachtig voor elkaar gekregen dat u zich écht geen zorgen hoeft maken voor een beetje aarde-opwarming.

Ik geloof persoonlijk dat het begin van alles in de Bijbel prachtig beschreven staat.  We kunnen lezen hoe het met de aarde begon en ook hoe het ermee afloopt. Toen God alles maakte was het allemaal goed tot zeer goed. Toen kwam de zonde in de wereld en veranderde alles. De mens kwam van God los en ging voor zichzelf leven.

Daar is het allemaal niet beter door geworden en we zijn nu terechtgekomen in een tijd die gekenmerkt wordt door egoïsme en individualisme; geweld en criminaliteit; oorlogen en geruchten van oorlogen; hongersnoden en besmettelijke ziekten.

In de Bijbel wordt ook met betrekking tot 'de eindtijd' gesproken over 'tekenen aan de hemel'.  Ik denk dat dit kan slaan op de veranderingen in het wereldklimaat waar we vandaag de dag door de media bij bepaald worden en we zelf ook kunnen vaststellen. 

We kunnen naar de Bierkaai gaan en daar een niet te winnen strijd aangaan om de veranderingen in het klimaat ongedaan te maken, of in goede banen te leiden; maar als we denken dat we dit aankunnen dan hebben we te maken met een enorme onderschatting en overschatting. Een onderschatting van de grootte van het probleem en een overschatting van onze mogelijkheden om het klimaat te beteugelen.

Geloof God en Zijn Woord, de Bijbel, en neem de beslissing die je bestemming voor de  eeuwigheid veilig zal stellen. 

De Zoon van God, de Here Jezus kwam als mens naar de aarde met een bedoeling: Te sterven op een kruis. Ondat Hij de mensen die zijn schepping alleen maar naar de knoppen kunnen helpen zo lief had. Toen Hij op het kruis stierf, stierf Hij beladen met de zonden van de mensen. Opdat ieder die dat aanneemt eeuwig leven zou hebben. 

Geloof in de Here Jezus en u zult behouden worden voor eeuwig!
Het probleem van die paar graden verschil in het zeewater rond Spitsbergen komen dan in een heel ander licht te staan. Die mag je dan zien als een vooraankondiging van de belofte van de Here Jezus: 'Zie ik kom spoedig'. 


1 opmerking: