maandag 23 oktober 2017

Christus de Creationist

Want die dagen zullen zo’n verdrukking zijn als er niet geweest is van het begin van de schepping, die God heeft geschapen tot nu toe… Markus. 13:19
Bij het voorzeggen van de toekomstige oordelen over de ongelovige wereld, verwees de Heer Jezus naar 'het begin van de schepping die God heeft geschapen', waardoor de Bijbelse leerstelling van een bovennatuurlijke, plotselinge schepping  - uit het niets, in zes dagen -  door Hem bevestigd wordt. In de heidense wereld van zijn tijd domineerde evolutionisme bijna overal. De Epicureërs bijvoorbeeld, waren theoretische evolutionisten. De Stoicijnen, de Gnostici en volgelingen van Plato en anderen waren Pantheïstische Evolutionisten. Geen van de buiten-Bijbelse filosofen van Zijn tijd geloofde in een God die alle dingen heeft geschapen inclusief het universum zelf.
Christus was een creationist. En de vaak verguisde wetenschappelijke creationisten van vandaag  de dag volgen Zijn voorbeeld en Zijn onderwijs. Hij geloofde ook in de recente schepping (een jonge aarde),  want Hij sprak over de schepping van de mens en zei dat God ‘van het begin van de schepping hem man en vrouw maakte’. Markus 10: 6
De heidenen geloofden vrijwel allemaal in een eeuwige kosmos, maar de Heer Jezus zei dat de schepping  een begin had en dat de man en de vrouw deel uitmaken van het begin van die schepping. Dat gebeurde op de zesde dag waarop de Sabbath volgde als de zevende dag. Markus 2:27.
Hij geloofde ook dat Genesis 1 en 2 die door sommigen ‘de twee verslagen'  van de schepping worden genoemd in feite één geheel vormen en niet tegenstrijdig aan elkaar zijn.
Hebt u gehoord, zei Hij, dat degene die hen in het begin gemaakt heeft, hem man en vrouw gemaakt heeft (Genesis 1) en Hij zei ook: 'Om deze reden zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw vasthouden; en de twee zullen één vlees zijn.’(Genesis 2) Zie ook Mattheüs 19: 4-6
(Zomaar even een gedachte: God is de bedenker en de uitvoerder van het principe van reproductie door middel van een man en een vrouw. Voordat evolutie dit systeem had kunnen ontdekken en in miljoenen jaren zou kunnen ontwikkelen was alles wat voort gekomen zou zijn uit de Grote Knal allang uitgestorven…)
Er zijn misschien christenen die evolutionisten zijn, maar er is niet zoiets als christelijke evolutie, want Christus was een Creationist. En Hij kon het weten, want Hij is Zelf de Schepper van alles.
In Hem zijn alle dingen geschapen, in de hemelen en op de aarde.... alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen... en alle dingen bestaan samen in Hem. Kolosse 1:16-17. 
In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alle dingen zijn door Hem geworden en zonder Hem is geen ding geworden dat geworden is.... En het Woord is vlees geworden [de Heer Jezus] en heeft onder ons gewoond. Johannes 1: 1-3 en 14

Tijdens Zijn leven op aarde heeft Hij herhaalde malen bewezen dat Hij de Schepper is: Hij bracht, net als bij de schepping als het ware ‘iets uit niets’ voort:

Vijf broden en twee vissen waren voldoende om 5000 mensen te voeden en zeven broden om 4000 mensen te voeden. Markus 8: 1-10; Lukas 9:10-17

De natuurwetten waren aan hem ondergeschikt en Hij liep op het water, ook maande Hij door Zijn woorden de wind en zee tot kalmte. Mattheüs 14: 22-33; Lukas 8: 22-27

De natuurwetten waren aan hem ondergeschikt toen Hij de gestorven zoon van de weduwe, de dochter van Jaïrus en ook Lazarus weer tot het leven terugbracht. Lukas  7: 11-17 en 8: 50-58; Johannes 11: 43-44

De natuurwetten waren aan hem ondergeschikt toen hij als zijn eerste daad in het openbaar, tijdens een bruiloft toen de wijn op was, zeven grote vaten liet vullen met water waarna hij dat water veranderde in wijn.  Johannes 2: 1-12

1 opmerking: