Heeft God ons een beetje voor de gek gehouden?
In het begin schiep
God de hemel en de aarde en het gebeurde toen de mensen zich begonnen te
vermenigvuldigen dat zij één taal en eendere woorden hadden.
Hierboven staan de hoofdstukken van het Bijbelboek Genesis 1
tot en met 10 aangepast aan de
evolutietheorie. Wat hier staat is alles wat er overblijft van de
eerste tien hoofdstukken van de Bijbel als we de evolutietheorie stellen boven
dat wat God over het ontstaan van de aarde vertelt.
Wie moeten we nu geloven? De Eeuwige God zelf, of mensen die
het ontstaan van alles verklaren uit het exploderen van iets dat er niet was?
Daar een antwoord op geven is eigenlijk overbodig.
Maar ik ga het toch proberen: Laten we God eens serieus nemen.
Kijken we bijvoorbeeld naar de door God expliciet genoemde weekdagen. In de
eerste plaats vertelt Hij gedetailleerd wat Hij op die zes scheppingsdagen deed.
Waarom zou Hij dit zo minutieus doorgegeven hebben? Als het niet zo is gegaan
dan heeft hij de (Joods- Christelijke) mensheid bij de neus genomen. Dan kunnen we inderdaad die tien
hoofdstukken verder wel vergeten. En de rest van de Bijbel ook, want als dit eerste
niet waar zou blijken te zijn dan kun je naar de waarheid van de rest ook wel fluiten.
Maar scheppings- en zondvloedverhalen komen in heel veel
wereldgodsdiensten voor. Die zijn kennelijk vanaf het begin doorgegeven ook al
hebben veel van die wereldgodsdiensten het zicht op de ‘Oorsprong’, de Eeuwige
God, verloren.
God vermeldt dat Hij op de zevende dag rustte. Dat had een
bedoeling. Hij was niet moe geworden maar hij gaf hier een belangrijke
aanwijzing voor de mensen. Sinds de schepping wordt er wereldwijd een zevendaagse
week aangehouden. Alles draait in de wereld om die zeven dagen. Dat geldt voor
iedereen; zowel voor Christenen, Joden en Moslims als voor atheïsten en
agnosten, en ook voor evolutionisten. Die zevendaagse week kan nergens anders
uit worden herleid dan uit het eerste hoofdstuk van de Bijbel. Dagen, maanden
en jaren worden astronomisch bepaald, maar de zevendaagse week niet! Velen
kennen de cyclus van zeven dagen, met een vrije dag op vrijdag (moslims),
zaterdag (Joden) of zondag (Christenen).
Op onze kalenders kun je dat niet meer zo goed zien, maar de
zondag is de eerste dag van de week. Omdat men met betrekking tot de laatste en
de eerste dag van de week (zaterdag en zondag) over ‘weekend’ begon te spreken,
heeft men de zondag decennia geleden onderaan de weekkalender gezet als de
zevende dag.
Doordat er dagen zijn, kunnen we verschillende
gebeurtenissen met een van de weekdagen verbinden. De zevende dag had te maken met ‘rusten na gedane arbeid’. De eerste
dag (die wij zondag noemen) is de universele opstandingsdag van de Heere Jezus.
Op die eerste dag van de week stond Hij op uit het graf (Lukas 24:1) en daarom begonnen
de volgelingen van de Heere Jezus deze dag te vieren. Zij vierden zowel de
zevende dag als ook de eerste dag. Die zevende dag was een rustdag vanaf het
begin van de schepping en werd als opdracht gegeven aan het Joodse volk. Na de
opstanding van de Heere Jezus is de eerste dag de belangrijkste dag geworden in
de Christelijke wereld.
O ja, Adam en Eva zijn uiteraard ook geschrapt want volgens de
evolutietheorie is er nooit iemand geweest die rechtstreeks door God werd
geschapen. We stammen toch af van de apen!
Ook een wereldwijde zondvloed past niet in het beeld van de
evolutionisten. Zoals ik boven schreef heeft men, om de Bijbel een beetje in
overeenstemming te laten zijn met de ‘wetenschap’ zijn van de eerste tien
hoofdstukken van Genesis alleen maar drie verzen over.
Cruciaal voor het geloof in God is dat we Hem moeten
(kunnen) vertrouwen. Als dat niet meer kan dan hebben we een groot probleem. En
juist christenen die de evolutietheorie aanhangen blazen dat vertrouwen in God
op. Zij stellen de wetenschap boven het Woord van God. Dat komt erg dicht bij
wat er in de Bijbel staat over mensen ‘die God hebben vervangen voor
iets anders’ (Romeinen 1:22-23) en dat andere is hier de zogenaamde ‘wetenschap’.
Op deze manier is de ‘wetenschap’ tot een afgod geworden.
De laatste jaren zien
we christelijke leiders die instemmen met de gedachten van de evolutietheorie.
En niet alleen ‘vrijzinnigen’ maar ook leiders uit de, wat genoemd wordt, ‘de
behoudende, orthodoxe kringen’. De argumentatie die voor deze ‘overstap’ wordt
gegeven heeft dan te maken met het uitgangspunt dat de Bijbel ‘geen
natuurkundeboek is’. Impliciet wordt hiermee gezegd dat de evolutionistische
wetenschap boven de Bijbel gaat.
De Bijbel spreekt over onmachtige afgoden, gemaakt van steen
en hout die niet kunnen zien, horen of spreken. Hun oorsprong ligt in de mens
die ze vervaardigde. Zo is ook de evolutietheorie een louter menselijk product, Het bestaan van de Allerhoogste wordt onkent. Een andere god wordt in de plaats gesteld. De
god van de wetenschap.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten